صفحه اصلي > تازه ها 
 


  چاپ        ارسال به دوست

سفر شبانه اعجاز آمیز پیامبر اسلام در قرآن

 

بنا به روايتي، پيامبر گرامي اسلام، در شب هفدهم ماه رمضان سال دوازدهم بعثت به امر خداوند از مكه به بيت المقدس سير كرد و به آسمان‏ها عروج نمود. در اولين آيه از سوره‏ي اسراء، اين معجزه‏ي بزرگ، توصيف شده است. با توجه به اين آيه و سخنان حضرت پیامبر(ص)، ايشان در معراج با بسياري از اسرار الهي، رموز جهان آفرينش و سرنوشت انسان‏ها در جهان ديگر آشنا شد.

 

معراج در لغت و اصطلاح:

 

معراج در لغت به معنای نردبان، پلکان و هر چیزی است که به وسیلۀ آن بالا می‌روند و در اصطلاح مرسوم، عروج پیامبر اسلام از مسجد الاقصی به آسمان‌ها مورد نظر می باشد. به نقل از منابع اسلامی، پیامبر(ص) در شبی، از مکه به مسجدالاَقصی انتقال یافت و از آنجا به آسمان عروج کرد. او در شب معراج، با برخی از ملائکه دیدار و گفتگو نمود و اهل بهشت و اهل جهنم را مشاهده کرد. بر طبق احادیث، پیامبر در شب معراج، با برخی از پیامبران دیدار کرد. گفتگویی هم میان او و خداوند، صورت گرفت که به حدیث معراج شهرت یافته است. داستان معراج در احادیث شیعه و سنی، به صورت متواتر آمده است؛ البته درباره جزئیات آن مانند زمان، مکان، تعداد، چگونگی و جسمانی یا روحانی‌بودن آن، اختلاف نظر وجود دارد، قرآن نیز در دو سوره اِسراء و نجم، به آن پرداخته است.

 

مشرکان به دنبال اتهام زنی:

 

معراج نبی مکرم اسلام در دنیای آن روز، نه تنها برای مردم عادی بلکه برای بسیاری بزرگان نیز قابل تصور نبود و از این رو سعی کردند اتهاماتی را در این خصوص متوجه پیامبر(ص) بکنند . این در حالی بود که خداوند در آیات خود بصورت مبین و آشکار جواب آنها را داد. در ابتدا در اولین آیه سوره اسراء می فرماید: « الذی أسری بعبده لیلا من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر».منزه است آن خداوندى که بنده ‏اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى برد. این سیر شبانه خارق العاده: به خاطر آن بود که بخشى از آیات عظمت خود را به او نشان دهیم. و در پایان اضافه می کند خداوند شنوا و بینا است. اشاره به اینکه اگر خداوند پیامبرش را براى این افتخار برگزید بی دلیل نبود، زیرا او گفتار و کردارى آن چنان پاک و شایسته داشت که این لباس بر قامتش کاملا زیبا بود، خداوند گفتار پیامبرش را شنیده و کردار او را دیده و لیاقتش را براى این مقام پذیرفته بود. بعضى از مفسران این احتمال را نیز در جمله فوق داده ‏اند که منظور از آن تهدید منکران این اعجاز است که خداوند سخنانشان را می شنود و اعمالشان را می بیند و از توطئه آنها آگاه است.

 

مشخصات سفر شبانه اعجاز آمیز پیامبر اسلام:

 

این آیه در عین فشردگى بیشتر مشخصات این سفر شبانه اعجاز آمیز را بیان می کند:

 

1.جمله اسرى نشان می دهد که این سفر، شب هنگام واقع شد، زیرا اسراء در لغت عرب به معنى سفر شبانه است، در حالى که کلمه سیر به مسافرت در روز گفته می شود.

 

2. کلمه لیلا در عین اینکه تاکیدى است براى آنچه از جمله اسراء فهمیده می شود، این حقیقت را نیز بیان می کند که این سفر، به طور کامل در یک شب واقع شد، و مهم نیز همین است که فاصله میان مسجدالحرام و بیت المقدس که بیش از یکصد فرسخ است و در شرائط آن زمان می بایست روزها یا هفته‏ ها بطول‏ بیانجامد، تنها در یک شب رخ داد.

3.کلمه عبد نشان می دهد که این افتخار و اکرام به خاطر مقام عبودیت و بندگى پیامبر (ص) بود، چرا که بالاترین مقام براى انسان است که بنده راستین خدا باشد، جز بر پیشگاه او جبین نساید، و در برابر فرمانى جز فرمان او تسلیم نگردد، هر کارى می کند براى خدا باشد و هر گام بر می دارد رضاى او را بطلبد.

 

4. هم چنین تعبیر به عبد نشان می دهد که این سفر در بیدارى واقع شده. و این سیر جسمانى بوده است نه روحانى، زیرا سیر روحانى معنى معقولى جز مساله خواب یا حالتى شبیه به خواب ندارد، ولى کلمه عبد نشان می دهد که جسم و جان پیامبر (ص) در این سفر شرکت داشته، منتها کسانى که نتوانسته‏ اند این اعجاز را درست در فکر خود هضم کنند احتمال روحانى بودن را به عنوان توجیهى براى آیه ذکر کرده ‏اند، در حالى که می دانیم اگر کسى به دیگرى بگوید من فلان شخص را به فلان نقطه بردم مفهومش این نیست که در عالم خواب یا خیال بوده یا تفکر اندیشه او به چنین سیرى پرداخته است.

 

اکثر مفسرين وعلماي شيعه نظير علامه طباطبايي،شيخ صدوق، سيد عبدالله شبّر، شيخ طوسي، شيخ طبرسي، آيت الله مکارم شيرازي ونيز اکثريت اکابرو علما اهل تسنن مثل سيوطي، ميبدي،  زمخشري و فخر رازيعتقد به عروج آن حضرت در حالت بيداري مي باشند.

 

مرحوم علامه طباطبايي در کتاب شريف الميزان ضمن بيان رواياتي که معراج پيامبر(ص)را در خواب و رويا مي دانند مثل روايتي که ابن اسحاق و ابن جرير از معاويه بن ابي سفيان روايت کرده اند که از وي هر وقت از مسأله معراج رسول خدا(ص) پرسش مي شد در جواب مي گفت روياي صادقانه از پيش خدا بود, مي نويسد: «...ولي ظاهر آيه ي کريمه که مي فرمايد "سُبحَانَ الَّذي اَسرَي بِعَبدِهِ لَيلَاً مِنَ المَسجِدِالحَرامِ..."اين احتمال وگفته ي معاويه را رد مي کند و همچنين آيات اول سوره ي نجم .مثلاً در آن آيات اين جمله است:"مَا زاغَ البَصَرُ وَ مَاطغَي لَقَد رَأي مِن آياتِ الکُبري" چشم منحرف نشد وخطا نکرد او بزرگترين آيات پروردگار خود را ديد».

 

5. آغاز این سیر که مقدمه‏ اى بر مساله معراج به آسمانها بوده، مسجد الحرام در مکه و انتهاى آن مسجد الاقصى در قدس بوده است.

 

6.هدف از این سیر، مشاهده آیات عظمت الهى بوده، همانگونه که دنباله‏ این سیر در آسمانها نیز به همین منظور انجام گرفته است تا روح پر عظمت پیامبر (ص) در پرتو مشاهده آن آیات بینات، عظمت بیشترى یابد، و آمادگى فزونترى براى هدایت انسانها پیدا کند، نه آن گونه که کوته ‏فکران می پندارند که پیامبر (ص) به معراج رفت تا خدا را ببیند!، به گمان اینکه خدا محلى در آسمانها دارد!! در آیات سوره نجم که به دنباله این سفر، یعنى معراج در آسمانها اشاره می کند نیز می خوانیم «لقد رأی من آیات ربه الکبرى» او در این سفر آیات بزرگ پروردگارش را مشاهده کرد(نجم/8)

 

7.جمله «بارکنا حوله» بیانگر این مطلب است که مسجدالاقصى علاوه بر اینکه خود سرزمین مقدسى است اطراف آن نیز سرزمین مبارک و پر برکتى است و این ممکن است اشاره به برکات ظاهرى آن بوده باشد، چرا که می دانیم در منطقه ‏اى سرسبز و خرم و مملو از درختان و آبهاى جارى و آبادیها واقع شده است. و نیز ممکن است اشاره به برکات معنوى آن بوده باشد، زیرا این سرزمین مقدس در طول تاریخ کانون پیامبران بزرگ خدا، و خاستگاه نور توحید و خدا پرستى بوده است.

 

8.«جمله «إنه هو السمیع البصیر» همان گونه که گفتیم اشاره به این است که بخشش این موهبت به پیامبر (ص) بى حساب نبوده بلکه به خاطر شایستگیهایى بوده که بر اثر گفتار و کردارش پیدا شد و خداوند از آن به خوبى آگاه بود.

9. ضمنا کلمه سبحان دلیلى است بر اینکه این برنامه پیامبر (ص) خود نشانه ‏اى بر پاک و منزه بودن خداوند از هر عیب و نقص است.

 

10. کلمه من در« من » نشان می دهد که آیات عظمت خداوند آن قدر زیاد است که پیامبر (ص) با تمام عظمتش در این سفر پر عظمت تنها گوشه ‏اى از آن را مشاهده کرده است.

 

معراج یک واقعیت مسلم است‏:

 

در میان دانشمندان اسلام در اصل مساله معراج سخنى نیست، چه اینکه هم آیات قرآن در اینجا و در آغاز سوره اسراء بر آن گواهى می دهد، و هم روایات متواتر، منتها بعضى که به خاطر پیشداوری هایى نتوانسته ‏اند این را بپذیرند که پیامبر (ص) با جسم و روح خود به آسمانها پرواز کرده، آن را به معراج‏ روحانى و چیزى شبیه حالت خواب تفسیر کرده ‏اند! در حالى که این پرواز جسمانى پیامبر (ص) نه اشکال عقلى دارد، و نه اشکالى از ناحیه علوم روز، که شرح آن را در تفسیر سوره اسراء به طور مبسوط بیان شده است. بنابراین دلیلى ندارد که ما ظاهر آیات و صریح روایات را به خاطر استبعادات رها سازیم. از این گذشته تعبیرات آیات فوق نشان می دهد که گروهى در این مساله به مجادله برخاسته بودند.

 

منابع و ماخذ:

 

ناصر مکارم شیرازی- تفسير نمونه- جلد 12 صفحه 12-9 و 17

 

مرتضی مطهری- آشنایی با قرآن- جلد 1 و 2 صفحه 235-234

 

ناصر مکارم شیرازی- تفسير نمونه- جلد ‏22 صفحه 502-496

 

 طباطبايي,سيد محمد حسن,الميزان,1363 ه.ش,ج 13,ص 53

 

شبّر,سيد عبدالله,حق اليقين في معرفه اصول دين,1404 ق,ج 1,ص 126

 

طوسي,ابي جعفر محمدبن الحسن,التبيان,1409 ه.ق,ج 6,ص 466

 

:طبرسي, حسن,مجمع البيان,1403 ه.ق,ج6,ص 395

 

سيوطي,جلال الدين,الدرّ المنثور,1403 ق,ج 5,ص 195

 

ميبدي,ابوالفضل رشيدالدين,کشف الاسرار و عدّه الابرار,1361,ج5,ص 483

 

زمخشري,محمود بن عمر,الکشاف,ج2,ص 648

 

امام فخر رازي,تفسير مفاتيح الغيب,بي تا,ج 20,ص 147

منبع : فرهنگ نیوز


١١:٥٦ - سه شنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٦    /    عدد : ٥٢٤٠١٤    /    تعداد نمایش : ٦٨٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





  • برنامه خودسازی روزانه یک شهید ارتشی +دست نوشته
    برنامه ای به شرح زیر را به خداوندی خدا قسم می خورم و اگر عمداً آن را نقص کردم با مجازات نقص قسم را بکشم و از خداوند تحکیم ایمان و عمل صالح را مسئلت دارم. انشاالله

  • اعزام دانشجویان پسر به عتبات از ۲۱ شهریور آغاز می‌شود/ تشرف ۱۲۲ کاروان دانشجویی تا امروز
    رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص زمان اعزام دانشجویان پسر به عتبات گفت: اعزام دانشجویان پسر به عتبات عالیات در هفدهمین دوره از روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه با اعزام دو کاروان از استان های تهران و مرکزی آغاز خواهد شد.

  • دست‌نوشته ها و برنامه های روزانه شهید دهه هفتادی مدافع حرم+عکس
    تصاویر ار دست‌نوشته ها و برنامه های روزانه شهید دانشگر است که عدم دروغ، غیبت، سوء ظن، نگاه به نامحرم، حفظ بیت المال، خواندن نماز شب، ورزش،خواندن کتاب و برنامه کاری و منظم از جمله برنامه های روزانه بارز وی است.

  • پیام به حجاج بیت‌الله الحرام
    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام، با اشاره به سیاست‌های تفرقه‌افکنانه‌ی نظام سلطه در میان مسلمانان، وظیفه‌ی رؤسای کشورهای اسلامی و همه‌ی نخبگان جهان اسلام را ایجاد وحدت، آگاه‌سازی ملت‌ها و متوقف کردن فوری فجایع تلخ در کشورهای اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: دفاع از فلسطین و همراهی با ملتی که نزدیک به هفتاد سال است برای کشور غصب‌شده‌ی خود مبارزه می‌کند، مهم‌ترین وظیفه‌ی همه‌ی ما است. متن این پیام که صبح پنجشنبه از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده‌ی ولیّ فقیه و سرپرست زائران ایرانی در مراسم برائت از مشرکان در صحرای عرفات قرائت شد به شرح زیر است

  • دستور العمل جامع
    دستور العمل جامع در ادامه بخوانید ......

تقدیر حجت الاسلام و المسلمین محمدیان از بسیج دانشجویی در پی برگزاری تجمعات ضد استکباری در دانشگاه

تقدیر حجت الاسلام و المسلمین محمدیان از بسیج دانشجویی در پی برگزاری تجمعات ضد استکباری در دانشگاه

ماجرای دیدار شهید “احمدعلی نیری” با امام زمان (عج)

ماجرای دیدار شهید “احمدعلی نیری” با امام زمان (عج)

همسویی نظرات و عملکرد والدین، اثر بخشی رفتارهای تربیتی را بیشتر می کند

همسویی نظرات و عملکرد والدین، اثر بخشی رفتارهای تربیتی را بیشتر می کند

آتش به اختیارهایی که «ابراهیم هادی» انتخابشان کرد/در مدارس تربیت را رها کرده‌ایم و تنها به آموزش پرداختیم

آتش به اختیارهایی که «ابراهیم هادی» انتخابشان کرد/در مدارس تربیت را رها کرده‌ایم و تنها به آموزش پرداختیم

تشکل ها در جذب حداکثری تلاش کنند/ برخی در دانشگاه با پسوند اسلامی از افراد ضد اسلام حمایت میکنند

تشکل ها در جذب حداکثری تلاش کنند/ برخی در دانشگاه با پسوند اسلامی از افراد ضد اسلام حمایت میکنند

لزوم وسعت اندیشه انسان به اندازه ابدیت(خوان حکمت)

لزوم وسعت اندیشه انسان به اندازه ابدیت(خوان حکمت)

برنامه خودسازی روزانه یک شهید ارتشی +دست نوشته

برنامه خودسازی روزانه یک شهید ارتشی +دست نوشته

 حرکت برای عزت و سربلندی !  18 روز تا محرم

حرکت برای عزت و سربلندی ! 18 روز تا محرم

جزییات زندگی روزمره امام خمینی(ره) به روایت عروسش + عکس

جزییات زندگی روزمره امام خمینی(ره) به روایت عروسش + عکس

دست‌نوشته ها و برنامه های روزانه شهید دهه هفتادی مدافع حرم+عکس

دست‌نوشته ها و برنامه های روزانه شهید دهه هفتادی مدافع حرم+عکس

پیام به حجاج بیت‌الله الحرام

پیام به حجاج بیت‌الله الحرام

پیامک شهید حججی در روز عرفه به همرزمش + عکس

پیامک شهید حججی در روز عرفه به همرزمش + عکس

دستور العمل جامع

دستور العمل جامع

مختصری از زندگی‌نامه امام باقر (علیه السلام)

مختصری از زندگی‌نامه امام باقر (علیه السلام)

آداب انعقاد نطفه

آداب انعقاد نطفه

برنامه خودسازی روزانه یک شهید ارتشی +دست نوشته

برنامه خودسازی روزانه یک شهید ارتشی +دست نوشته

 حرکت برای عزت و سربلندی !  18 روز تا محرم

حرکت برای عزت و سربلندی ! 18 روز تا محرم

جزییات زندگی روزمره امام خمینی(ره) به روایت عروسش + عکس

جزییات زندگی روزمره امام خمینی(ره) به روایت عروسش + عکس

دست‌نوشته ها و برنامه های روزانه شهید دهه هفتادی مدافع حرم+عکس

دست‌نوشته ها و برنامه های روزانه شهید دهه هفتادی مدافع حرم+عکس

پیام به حجاج بیت‌الله الحرام

پیام به حجاج بیت‌الله الحرام

هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس

نظر پیامبر اعظم (ص) درباره علت مهربانی ایرانیان

نظر پیامبر اعظم (ص) درباره علت مهربانی ایرانیان

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازديد كننده اين صفحه: 1310991
 بازديد كننده امروز: 2850
 كل بازديد كنندگان: 8673016
 زمان بارگزاري: 2.25 ثانيه

ويژه نامه ها دانلود بسته هاي عكس هاي مذهبي نشريه ديواري چشم به راه منجي(عج) پخش زنده بيانات مقام معظم رهبري

« تمامی حقوق این سـایت متعلـق به نهـاد نمایندگـی مقــام معظــم رهبــری در دانشگاه آزاد اســلامی واحــد شهــر ری می باشد »
نشاني : شهرری، اتوبان خلیج فارس، نرسیده به پل هوایی مرقد مطهر حضرت امام (ره)، مجتمع دانشگاهی یادگار امام (ره)
صندوق پستی: 144- 18155       تلفکس: 55229348 و 55229303          E-MAIL : nahadrey@gmail.com