صفحه اصلي > ماهنامه معارف > شماره ٧٠ > اخبار علمي و صنفي دانشگاهها  
 

اخبار علمي و صنفي دانشگاهها

تأسيس گروه «منطق فهم دين»

حجت‌الاسلام حميدرضا شاكرين مسئول گروه علمي منطق فهم دين پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: گروه فهم دين، نخستين گروه علمي است كه در سطح كشور به اين نام و اهداف ديني تأسيس شده است. وي افزود: اين گروه با اين نگاه جامع كه مسأله فهم دين در طول تاريخ بسيار مورد توجه بوده و هيچ گاه به صورت يك دانش تدوين نشده است تأسيس شد. وي ادامه داد: اين گروه آنچه مربوط به حوزه فهم دين و معرفت ديني است را با تمام ابعاد، مباني،‌ زيرساخت‌هاي نظري و همچنين متد و روش‌هايي كه در آن به كار مي‌رود و نتايج و برآيندي كه دارد مورد نظر قرار مي‌دهد.

مسئول گروه علمي منطق فهم بيان داشت: بعد از تشكيل اين گروه در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه، وزارت آموزش عالي تصميم گرفت كه اين رشته را در دانشگاه تأسيس كند لذا از پژوهشگاه خواست كه برنامه درسي دوره كارشناسي ارشد اين رشته را بنويسد. برنامه درسي دوره كارشناسي ارشد رشته «منطق فهم دين» از سوي پژوهشگاه نوشته شده و اكنون براي طي مراحل بعدي در اختيار آموزش عالي قرار دارد.

ايشان تصريح كرد: گروه علمي منطق فهم دين گامي در جهت فعاليت‌هاي راهبردي پژوهشگاه است كه در ميان سه جريان دين‌شناختي و دين فهمي كه يكي جريان تحجر و ديگري جريان تجددگراي افراطي است به رويكرد احياگري مجدد روي آورده است.

مسئول گروه علمي منطق فهم دين با اشاره به برگزاري نشست‌هاي علمي اظهار داشت: اين گروه با برگزاري نشست‌هاي علمي با توجه به اهميت اين موضوع در دنياي كنوني دنبال اين مسأله است كه در فرايند استنباط و فهم حكم الهي و ديني تا چه اندازه ديدگاه‌هاي كارشناختي و موضوع‌شناختي مي‌تواند موثر باشد. حجت‌الاسلام شاكرين با بيان اين‌كه ديدگاه‌هاي كارشناسي مي‌تواند دستمايه خوبي براي فقيه باشد و فقيه براي استنباط حكم دين به آنها نيازمند است افزود: در گذشته موضوعات در عرف عمومي شناخته مي‌شدند و همان آشنايي عمومي با موضوعات و تخصصي نشدن موضوعات مي‌توانست براي استنباط حكم از سوي فقيه كافي باشد؛ اما امروز در شرايطي هستيم كه اين وضعيت تغيير كرده و بسياري از موضوعات براي اين‌كه حكم فقهي آنها در شريعت شناسايي و كشف شود، نياز دارد تا كارشناسي‌هاي موضوع‌شناختي پيشاپيش در مورد آن انجام گيرد و اين كارشناسي‌ها هم توسط خود فقيه يا متخصصان ديگر به تناسب موضوع صورت گيرد.

حجت‌الاسلام شاكرين همچنين گفت: خروجي نشست‌هاي علمي با توجه به خود نظريه‌ها، نقدهاي مطرح شده و ارائه ديدگاه‌هاي تكميلي و اصلاحي در قالب مجموعه مقالاتي چاپ خواهد شد.

منبع: رسا

دانشگاه تهران در رده 368 دنيا

سايت Times Higher Education يا THE مشابه سالهاي گذشته ليستي از برترين دانشگاههاي جهان را ارائه كرد كه همچنان دانشگاه هاروارد در صدر قرار دارد؛ اما نكته قابل توجه صعود چشمگير و 117 پله‌اي دانشگاه تهران و قرار گرفتن در رده 368 دنيا در كنار دانشگاه جورجيا و شوواي ژاپن است. دانشگاه تهران در مهندسي IT رتبه 112 دنيا در زيست و پزشكي رتبه 298 دنيا و در علوم طبيعي در رتبه 183 دنيا قرار گرفته است. دانشگاه هاروارد به عنوان برترين دانشگاه جهان در سال 2009 نشان داد به اين زودي‌ قصد واگذار كردن مقام خود را به دانشگاهي ديگر ندارد.

10 رتبه اول از ميان اين ليست، به ترتيب عبارتند از:

1. دانشگاه هاروارد آمريكا 2. دانشگاه كمبريج انگلستان3. دانشگاه ييل آمريكا 4. دانشگاه كالج لندن انگلستان 5. دانشگاه آكسفورد انگلستان 6. امپريال كالج لندن انگلستان 7. دانشگاه شيكاگو آمريكا 8. دانشگاه پرينستون آمريكا 9. موسسه تكنولوژي ماساچوست 10. موسسه تكنولوژي كاليفرنيا آمريكا.

مشابه سالهاي گذشته بيشترين بخش اين ليست به نام دانشگاههاي آمريكايي اختصاص يافته و 87 دانشگاه از اين كشور در اين ليست 399 تايي حضور دارند و پس از آن انگلستان با 47 دانشگاه بيشترين جايگاه را در اين ليست به خود اختصاص داده است.

همچنين دانشگاه تكنولوژي ماساچوست رتبه اول دانشگاههاي مهندسي و تكنولوژي، دانشگاه هاروارد رتبه اول دانشگاههاي علوم زيستي و بيوپزشكي، رتبه اول علوم انساني و هنر و دانشگاه كمبريج رتبه اول دانشگاههاي علوم طبيعي را به خود اختصاص داده اند.

از ميان كشورهاي آسيايي ايران، ژاپن، چين، تايلند، هند، هنگ كنگ، كره جنوبي، سنگاپور، تايوان و مالزي در اين ليست حضور دارند كه بالاترين رتبه به دانشگاه توكيو ژاپن و پس از آن دانشگاه هنگ كنگ تعلق دارد كه به ترتيب در رتبه‌هاي 22 و 24 قرار گرفته اند.

منبع: مهر

مجموعه «سنت‌گرايان»

مجموعه «سنت‌گرايان» در قالب 15 جلد از سوي انتشارات حكمت منتشر مي‌شود كه تاكنون چهار عنوان منتشر شده و ديگر عناوين آن در دست ترجمه، ويرايش و چاپ اند.

حسين خندق‌آبادي، دبير مجموعه «سنت‌گرايان» از كتاب‌هاي: «جهان‌شناسي سنتي و علم جديد» اثر تيتوس بوركهارت با ترجمه حسن آذركار، «كيميا: علم جهان، علم جان» از همان نويسنده با ترجمه گلناز رعدي آذرخشي و پروين فرامرزي، «نگرشي به مشرب باطني اسلام و آيين دائو» نوشته رنه گنون با ترجمه دل آرا قهرمان و «بحران دنياي متجدد» اثر رنه گنون با ترجمه حسن عزيزي، به عنوان چهار عنوان منتشر شده اين مجموعه نام برد. وي دليل انتشار اين مجموعه را آشنايي بيشتر علاقمندان با جريان سنت‌گرايي از طريق اين كتاب‌ها عنوان كرد و افزود: آثاري كه قبلا دراين باره در زبان فارسي وجود داشت، پراكنده بود و نيز كارهايي كه تاكنون منتشر شده، داراي اولويت‌ نبوده اند و متاسفانه برخي هم ترجمه خوبي نداشته و دوباره ترجمه شده اند، مانند كتاب «بحران دنياي متجدد». وي خاطرنشان كرد: اين جريان كه در آمريكا بيشتر به «سنت‌گرايي» و در فرانسه به «حكمت جاويدان» معروف است، شامل افرادي مي‌شود كه معتقدند، ما سخناني حكمي داريم كه از آغاز تاريخ بشريت بوده و مي‌توان آن‌ها را ديني به معناي وحياني كلمه در نظر گرفت كه پس از اين نيز وجود خواهند داشت. اين افراد موضوعات ديگر را نسبت به نزديك يا دور بودن به اين انديشه مي‌سنجند؛ يعني از نظر آن‌ها ما چيزي از خودمان نداريم و اصلاً نمي‌توانيم داشته باشيم. اين‌كه ما چيز جديدي بگوييم، مبناي مدرن دارد و يك آدم سنتي هرگز چنين چيزي نمي‌گويد. يك سنت‌گرا هميشه به چيزها غير بشري قائل است كه به صورت‌هاي مختلفي ظهور كرده اند. خندق‌آبادي تأكيد كرد: سنت‌گرايان كاملاً با ابداع مخالفند. در عالم سنت‌گرايي هميشه روابط استاد و شاگردي وجود داشته است. آنها به ابداع قائل نيستند بلكه از كشف سخن مي‌گويند. دبير مجموعه سنت‌گرايان درباره تاريخچه شكل‌گيري اين جريان نيز توضيح داد: اين جريان در قرن نوزدهم با گنون شروع شد. گنون بيشتر در زمينه‌هاي فلسفي و در درگيري با جريانات مختلف معنويت‌گرا در فرانسه مثل جريانات تئوسوفي يا فراماسونري و. . . مباحث خود را مطرح كرد.

به گفته وي، پس از گنون، كومارا سوامي، در زمينه هنر سنت‌گرايان بيشتر تحقيق و سپس شووان در زمينه دين‌شناسي كار كرد. بعد از آنها هم بوركهارت، لينگز، سيد حسين نصر و. . . در اين حوزه فعاليت كرده‌اند. از ديگر ايرانياني كه در اين زمينه فعالند، مي‌توان دكتر محمود بيناي‌مطلق، دكتر غلامرضا اعواني، دكتر هادي شريفي و دكتر بابك عاليخاني را نام برد.

خندق‌آبادي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اين افراد از واژه سنت استفاده مي‌كنند نه دين؟ گفت: چون مباحث آن‌ها، هم شامل دين مي‌شود و مهم‌ترين اديان دنيا را در بر مي‌گيرد؛ مانند دين اسلام، مسيحيت، بودا، هندو...، هم شامل سنت‌هاي افلاطوني و هرمسي است. آن‌ها به حقايقي قائلند كه منشأ غير بشري دارند و در ادوار مختلف تاريخ بشر ظهور و بروز متفاوتي داشته‌اند و گاه كمرنگ‌تر و گاه پر رنگ‌تر بوده اند. وي افزود: آن‌ها به نوعي تكثرگرايي ديني خاصي قائلند و براي توجيه سخنان خود مثل صوفيه از باطن اديان، سخن مي‌گويند، يعني از مبادي و مباني مشتركي كه در باطن اديان وجود دارد، هرچند در شريعت و ظاهر با هم اختلاف دارند. بنابراين سنت‌گرايان نظريه تكثرگرايي خاصي دارند كه همه اديان مهم را معتبر مي‌داند. خندق‌آبادي مهم‌ترين نظريه سنت‌گرايان را «وحدت متعالي اديان» مي‌داند كه در كتاب شووان آمده است. وي گفت: مارتين لينگز مثال معروفي دارد، او مي‌گويد افراد در اديان مختلف مثل آدم‌‌هايي‌اند كه پاي كوه ايستاده‌اند و هرچه بالاتر مي‌روند، به هم نزديك‌تر مي‌شوند تا در نوك كوه به هم مي‌رسند. وي افزود: در واقع نقطه پايين كوه، حكم شريعت و بالاي كوه حكم باطن اديان را دارد و مسيري هم كه طي مي‌شود، طريقت آن است. افراد بايد در يك مسير و سنت مشخصي قرار داشته باشند و نمي‌توان گفت، من كمي از اسلام و كمي از مسيحيت را انتخاب مي‌كنم، بلكه بايد در يك مسير باشند و بيشتر در آن عميق شوند تا به نقطه مشترك برسند. در نتيجه سنت‌گرايان هيچ اصراري به تغيير دين ندارند. سنت‌گرايان در اديان عميق مي‌شوند نه اين‌كه از اديان فرا بروند. اين فرارفتن بيشتر با جريان‌هاي معنويت‌گراي مدرن هم‌خوان است و سنت‌گرايان با چنين چيزهايي به‌طور شديد مخالفند. يك سنت‌گراي مسلمان، هميشه مسلمان باقي مي‌ماند و به شريعت قائل است اما عميق‌تر مي‌شود و هرگز مثلاً يك مسيحي را نفي نمي‌كند. اين يكي از ويژگي‌هاي اين جريان است كه سنت‌هاي اصيل ديگر را انكار نمي‌كنند.

وي افزود: سنت گرايان مسيحي بعضي از تفاسير رايج، مثلا تثليث را نمي‌پذيرند و تفسيري را از آن ارائه مي‌كنند كه با آموزه‌هاي باطني‌شان هماهنگ باشد. يعني سنت‌گرايان تفسيرهاي خودشان را بر مباني سنتي بنا مي‌كنند و با مباني مدرن مخالفند و از ورود به بازي مدرن اجتناب مي‌كنند. وي با بيان اين كه مبناي سنت‌گرايان به مبناي عرفان بسيار نزديك است، اظهار داشت: بسياري از سخنان آن‌ها با توجه به شرايط روز كاملاً عارفانه است؛ البته، چند موضوع وجود دارد كه آن‌ها را از عرفا جدا مي‌كند: يكي از آن‌ها توجه به اديان ديگر است. مثلاً مباحث اسلامي را با اصطلاحات هندي بيان مي‌كنند چون كاملاً آن را معتبر مي‌دانند. البته به تفاوت دو فضا توجه دارند اما نقاط اشتراك را هم در نظر مي‌گيرند.

وي كه شاگرد شووان بوده و كاملاً به جريان سنت‌گرايي اعتقاد دارد كتاب «معرفت معنويت» دكتر سيد حسين نصر را بهترين كتابي كه در حال حاضر مي‌تواند جريان سنت‌گرايي را نشان دهد، دانست.

منبع: خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)

دانشنامه‌ اسلام به انگليسي و عربي

دانشنامه‌ اسلام كه از سوي مركز تحقيقات اسلامي استانبول در تركيه در 30 جلد نوشته شده به زبان انگليسي و عربي ترجمه مي‌شود. بنياد امور ديني تركيه كه در سال 1983 با هدف انجام تحقيقات علمي، نشر، ويرايش و ترجمه آثار اسلامي و شرقي تأسيس شد، نسخه كوتاه شده دانشنامه اسلام را كه از 30 جلد به 20 تا 25 جلد رسيده در اختيار مسلمانان و غير مسلمانان انگليسي و عربي زبان قرار مي‌دهد. احمد اوزل نايب رئيس كميته مسئول ترجمه دانشنامه اظهار داشت: «اين دانشنامه را به علت فقدان مدخلهاي موثق در ساير دانشنامه‌ها و وجود تفسيرهاي متعصبانه و تعابير بي‌پايه منتشر شده است. »

اين دانشنامه دربرگيرنده 16915 مدخل درباره دانش اسلامي در موضوعاتي چون: حديث، تفسير، شريعت، كلام و تصوف به همراه فلسفه، تاريخ، جغرافي، فرهنگ، تمدن، زبانها و ادبيات كشورهاي اسلامي است.

اين دانشنامه با استفاده از 500 منبع اوليه و كمك بيش از يك هزار و 500 دانشمند نوشته شده است و انتظار مي‌رود طي چهار سال آينده تعداد جلدهاي آن به 40 جلد رسيده تا طرح كامل شود.

منبع: مهر

لوح فشرده «شب‌هاي پيشاور»

مؤسسه فرهنگي موعود، لوح فشرده «شب‌هاي پيشاور» كه گفتماني بين يكي از بزرگان شيعه به نام سيدمحمد سلطان‌الواعظين شيرازي با گروهي از بزرگان و عالمان اهل سنت در زمينه رد شبهات عليه شيعه است را ارائه كرد. اين لوح فشرده كه نمايش‌واره‌اي از آن مناظره واقعي است، به صورت يك گفتمان راديويي يا نمايش‌واره منتشر شده است.

در سال 1345 قمري، سلطان‌الواعظين براي رفتن به زيارت امام رضا(ع) از مسير هندوستان عازم ايران شده كه در مسير به درخواست محمد سرورخان به شهر پنجاب پاكستان آمده و چند روزي در اين شهر اقامت كرده و طي چند جلسه با حضور حدود دويست نفر از بزرگان اهل سنت و شيعيان به رفع شبهات ايشان در مورد عقايد شيعه پرداخته است. براي آشنايي با شبهات اهل تسنن در مورد شيعيان و آگاهي از پاسخ بزرگان شيعه به اين‌گونه شبهات استفاده از متن اين مناظرات مفيد است.

بسته شب‌هاي پيشاور شامل يك لوح فشرده صوتي است كه علاقمندان براي تهيه اين نرم‌افزار مي‌توانند با شماره تلفن‌ 66956167 ـ021تماس حاصل كنند.

منبع: ايكنا

منتخب متون تفاسير عرفاني

مجموعه 16 جلدي «سلسلة‌المختارات من نصوص التفسير المستَنبط» كه منتخبي از تفاسير عرفا از آيات و متون تفاسير عرفاني است به كوشش دكتر منوچهر صدوقي سُها و از سوي انتشارات حكمت در حال انتشار است. دكتر منوچهر صدوقي‌سُها انتخاب و تصحيح اين متون را كاري بزرگ دانست كه چه بسا بر تعداد آن‌ها نيز افزوده شود. كاري كه به گفته وي مي‌تواند يك عمر كوشش و تحقيق را در پي داشته باشد و باز هم تمام نشود.

انتشارات حكمت، نخستين كتاب را كه در واقع جلد چهارم از اين مجموعه است منتشر كرده كه چاپ عكسي نسخه كتابخانه نافذ پاشا و نيز ملحقي از لويي ماسينيون مي‌باشد كه همراه با مقدمه و مؤخره دكتر صدوقي‌سها است. برخي از دلايلي كه دكتر صدوقي‌‌سها در مقدمه خود براي انتشار زودتر اين جلد برشمرده‌ چنين است: تفسيري است منتسب به امام صادق (عليه‌السلام) و تنها نسخه از سه نسخه‌اي است كه به تحرير در آمده و در ايران موجود است. از مطالب والاي عرفاني عاري و خالي نيست و لازم است كه موارد ورود روايات موضوعه و مجعوله آن آشكار شود تا مبادا روزي مستشرق يا تابع مستشرقي واجد اغراضي خارج از علم و علميات اقدام به انتشار آن كند و در واقع آن چه ضروري است انجام ندهد.

در ديباچه جلد چهارم ذكر شده است كه قرار است 5 جلد نخست اين سلسله تا پايان سال جاري منتشر شود.

چاپ اول اين كتاب در 343 صفحه و بهاي 7000 تومان روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان مي‌توانند با عضويت در سايت انتشارات حكمت و مراجعه به فروشگاه اين ناشر، از تخفيف 20% اين كتاب و ساير كتاب‌هاي منتشر شده از سوي اين ناشر برخوردار شوند.

منبع: حكمت

جذب هيأت علمي

گروه معارف اسلامي دانشگاه صنعتي اصفهان در نظر دارد جهت دروس تاريخ و انقلاب اسلامي هيأت علمي جذب نمايد. علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر به آدرس اينترنتي www.iut.ac.ir مراجعه نمايند.

جذب هيأت علمي

گروه معارف اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج از بين دارندگان مدرك دكتري و دانشجوي مقطع دكتري در رشته‌هاي تاريخ اسلام و تاريخ تمدن ايران و اسلام، علوم سياسي ـ روابط بين الملل، مباني نظري اسلام ـ حكمت و فلسفه اسلامي و اخلاق اسلامي طبق ضوابط دانشگاه‌ها هيأت علمي مي‌پذيرد.

براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن 4182351-0261 مدير گروه معارف اسلامي و يا 4182263-0261 دفتر استخدام و تأمين هيأت علمي واحد تماس حاصل فرماييد.

جذب هيأت علمي

گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي كاشان در نظر دارد يك نفر عضو هيأت علمي در گرايش مباني نظري اسلام يا تاريخ اسلام استخدام نمايد. بر اساس اعلام دانشگاه، فراخوان آن در اسفندماه 88 در سايت دانشگاه اعلام خواهد گرديد.

جهت اطلاع بيشتر با شماره 5-0361550021 تماس يا به آدرس كاشان بلوار قطب راوندي كد پستي 88141-87159 مكاتبه نماييد.

جذب هيأت علمي

گروه معارف اسلامي دانشگاه تفرش در نظر دارد يك نفر عضو هيأت علمي با گرايش متون اسلامي در مقطع دكتري جذب نمايد. متقاضيان جهت اطلاع بيشتر مي‌توانند با شماره 6227430-0862 داخلي 407 تماس حاصل نمايند.

همايش منطقه‌اي اسلام و عرفان

دانشگاه آزاد اسلامي واحد صحنه در تاريخ 30/9/88 اقدام به برگزاري همايش منطقه‌اي «اسلام و عرفان» مي‌نمايد، لذا از اساتيد محترم معارف اسلامي جهت ارسال مقاله دعوت به عمل مي‌آيد.

مهلت ارسال مقالات: 30 آبان 1388

علاقه‌مندان جهت اطلاعات بيشتر با شماره‌ 3232603-0838و دورنگار 3227394-0838 تماس حاصل فرمايند.

آدرس دبيرخانه: كرمانشاه، شهرستان صحنه، ميدان امام حسين(ع)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد صحنه، اداره امور پژوهشي

آدرس سايت:

www.Sahnehiau.ac.ir , WWW.Sahnehiau.com

پست الكترونيكي:

E-mail : Sahneh.university@gmail.com

بنيان‌گذاري تاريخ‌نويسي نوين

استاد رسول جعفريان، رئيس مركز اسناد و كتابخانه مجلس شوراي اسلامي ايران در "همايش تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي" اظهار داشت: «تاكنون تحقيقات و پژوهش‌هاي بسياري در حوزه تاريخ‌نگاري دوران معاصر و انقلاب اسلامي صورت گرفته و بيش از ده مؤسسه به طور مستقيم نقش موثري در زمينه تاريخ‌نگاري، تاريخ شفاهي و ثبت خاطرات درباره اشخاص و حوادث مهم تاريخي بر عهده دارند. وي ادامه داد: انتشار آثار مكتوب و نشرياتي در اين زمينه، نويد پيشرفت عرصه تاريخ‌نگاري دوران معاصر و انقلاب اسلامي را در كشور مي‌دهد».

جعفريان افزود: «مكاتب تاريخ‌نويسي براساس سه سنت؛ ايراني، اسلامي و غربي شكل مي‌گيرند. بسياري از اصول و سبك‌هاي تاريخ‌نگاري غربي در روش‌هاي تاريخ‌نويسي، شيوه‌هاي قصه‌نويسي و داستان‌نويسي جاافتاده‌اند براي مثال، ما در روش‌هاي تاريخ‌نگاري ايلخانان و صفويه خوب عمل كرديم، اگرچه نسبت به دوران باستان بي‌اعتنا بوديم».

رئيس مركز اسناد و كتابخانه مجلس شوراي اسلامي ايران افزود: «ايجاد مكتبي نوين در اصول تاريخ‌نويسي به تلفيق سه سنت تاريخ‌نگاري ايراني، اسلامي و غربي بستگي دارد. اكنون در بسياري از دانشگاه‌هاي سراسر كشور، اصول تاريخ‌نويسي تدريس مي‌شود. توجه به نوع نگارش تاريخ، برداشت‌هاي تاريخي، تلفيق و تحليل مباني تاريخي در جوانب و افكار فلسفي نيز ضروري است.

وي با تأكيد بر تأسيس يك جريان اصيل و منسجم در تاريخ‌نويسي تصريح كرد: ايجاد اين مكتب و جريان در عرصه تاريخ‌نگاري وابسته به شناخت سنت‌هاي اصلي تاريخ‌نويسي است».

جعفريان نقد و بررسي آثاري كه در حوزه تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي، خلق شده‌اند را ضروري دانست و افزود: «در تاريخ نگاري انقلاب اسلامي معرفي اشخاص و مناصب و سبك اين كار بسيار مهم است. البته به‌كارگيري اسناد و شيوه‌هاي علمي در تاريخ‌نويسي دوران معاصر و انقلاب اسلامي هر يك ويژگي‌هاي خاص خود را دارد».

وي ادامه داد: «گاهي اوقات در تاريخ‌نويسي، گرايش‌هاي مختلف فكري و فرهنگي، نوع بروز حوادث و رويداد‌ها و حب‌ و بغض‌هاي شخصي در شيوه‌هاي تاريخ‌نگاري درباره دوران معاصر و انقلاب اسلامي تأثير گذاشته و به همين دليل ما بايد با مطالعه دقيق و عميق، آثار يكديگر را نقد و تحليل و در ويرايش مجدد آن كتاب‌ها، اشتباهات را جبران كنيم. جعفريان افزود: براي تدوين تاريخ شفاهي اعتماد به خاطرات يك شخص كافي نيست. اگر چه بسياري از اين حرف‌ها حكم سند را دارند اما جوانب يك خاطره بايد با استناد به حرف‌هاي چندين نفر ثبت و ضبط و بررسي شوند.

منبع: ايبنا

ترجمه تازه‌ «الغدير»

استاد ابوالقاسم حسيني ژرفا، پس از هفت سال ترجمه دوره دوازده جلدي كتاب «الغدير» اثر علامه عبدالحسين اميني را به پايان رسانده است. حسيني ژرفا گفت: «اين دوره يازده جلدي كه به همراه يك جلد نمايه به احتمال قوي از سوي نشر آشنا منتشر مي‌شود، اكنون مراحل نهايي صفحه‌بندي را طي مي‌كند و طي ماه‌هاي آتي روانه بازار كتاب مي‌شود. وي با بيان اينكه مشكل‌ترين بخش ترجمه متوني مثل «الغدير» انتقال مفاهيم سنتي و اصيل ديني در قالب‌هاي امروزي و نو است، افزود: براي برگرداندن بسياري از اين مفاهيم اگر بخواهيم در حوزه واژگان عربي بمانيم، كار بسيار ساده مي‌شود اما با نسل امروز ارتباط برقرار نمي‌كند. وي با تأكيد بر ضرورت آشنايي مترجم به حوزه مفهومي متن اصلي و تسلط بر نثر و زبان فارسي عنوان كرد: من بعد از چهل سال آشنايي با متون فارسي و عربي و ممارست با مطالب الغدير سراغ ترجمه اين اثر سترگ رفتم. حسيني ژرفا با اشاره به شيوه ترجمه هجده هزار بيتي كه در متن اصلي الغدير وجود دارد، تصريح كرد: اساساً شيوه مرحوم علامه اين است كه مطالب را در سه حوزه ادبيات ديني، ادبيات تاريخي و نظم عرب بررسي مي‌كند. وي افزود: ادبيات ديني كه به بررسي آيات و احاديث مرتبط با غدير مي‌پردازد و در جلد اول اثر و مطالب تاريخي به تناسب حوادث تاريخي مرتبط با واقعه غدير و شعر عرب از جلد دوم به بعد وارد كتاب الغدير مي‌شوند. وي با تأكيد بر اينكه اشعار مورد استفاده در كتاب «الغدير» تا قرن دوازدهم هجري قمري جلو مي‌آيد، يادآور شد: شيوه من در ترجمه اين اشعار آن بوده است كه آنها را به صورت دقيق به نثر فارسي برگردانم؛ چون اساساً ترجمه يك شعر به صورت شعر را كار بيهوده‌اي مي‌دانم».

حسيني ژرفا در ادامه با انتقاد از قرآن منظوم اميد مجد، گفت: اساساً وجود نظم و قافيه حتي زماني كه شاعر قصد ترجمه هم ندارد دست و پاگير است تا چه رسد به ترجمه! به همين دليل است كه به جرأت مي‌توانم بگويم 60% مطالبي كه در ترجمه منظوم آقاي مجد وجود دارد در متن قرآن نيست و تنها به ضرورت قافيه اضافه شده‌اند.

منبع: رجانيوز

انتشار شماره 2 و 3 پژوهشنامه اخلاق

به اطلاع اساتيد و دانشجويان محترم حوزه اخلاق مي‌رساند معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامي، دومين و سومين شماره پژوهشنامه اخلاق با عناوين «اخلاق و حوزه‌هاي مرتبط» و «اخلاق كاربردي» را به چاپ رسانيده است. قابل ذكر است كه اين فصلنامه از مقالات اساتيد و دانشجويان انديشمند با رويكرد «علمي ـ پژوهشي» و در حوزة اخلاق استقبال مي‌كند.

آدرس: قم، صفائيه، روبروي بانك سپه، شماره 723، معاونت پژوهشي دانشگاه معارف اسلامي؛ تلفن: 7734327-0251؛ فكس 7747240-0251 پست الكترونيك: Email: akhlagh@maaref.ac.ir

برگزاری کارگاه روش تدریس در قم

از سوی اداره پشتیبانی علمی مدیریت امور گروه‌های معارف اسلامی معاونت امور اساتید در تاریخ 22/7/88 کارگاه روش تدریس به مدت 3 روز در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

تعداد اساتید حاضر در اين کارگاه 35 نفر بودند و همگی از اعضای هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور بودند.

استاد کارگاه جناب آقای دکتر صادق ملکی عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که برگزاری 23 کارگاه روش تدریس و روش ارزشیابی را در سابقۀ پژوهشی خود دارد.

ارزشیابی به عمل آمده از کارگاه مزبور در خصوص نحوه برگزاری، اجرا و سطح علمی استاد كارگاه نشان از این دارد که 100% مخاطبین از سطح علمی ايشان و 97% از نحوه اجرا و برگزاری کارگاه اظهار رضایت نموده‌اند.

  • در نظر گرفتن منافع ملی و نظام، شرط حمایت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از جریان‌های دانشجویی است
    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: این نهاد از همه جریان‌های دانشجویی مشروط به «در نظر گرفته شدن منافع ملی و نظام در فعالیت‌ها» حمایت می‌کند.

  • دانشجو می‌تواند پرچمدار حل مسائل در کشور باشد
    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: استکبارستیزی و گفتمان مقاومت از جمله مسائلی هستند که جریان دانشجویی می‌تواند به آن ورود کند و پرچمدار حل آن باشد.

  • خبر خوش نهاد رهبری برای زوج‌های دانشجو/ وام‌های متاهلی پربارتر می‌شود
    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از رایزنی‌های این نهاد برای افزایش وام‌های متاهلی ویژه زوج‌های دانشجو خبر داد.

  • ثبت‌نام بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی
    حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی گفت: زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها از یکم فروردین ماه سال ۹۷ تا ۳۰ آذرماه سال ۹۸ است، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

کجای زندگی ما الگوگیری از زندگی پیامبر ماست؟

کجای زندگی ما الگوگیری از زندگی پیامبر ماست؟

زندگی با دست‌های بسته سخت است!

زندگی با دست‌های بسته سخت است!

5 کلید طلایی در زندگی پیامبر (ص)

5 کلید طلایی در زندگی پیامبر (ص)

کماکان جامع‌ترین کتاب درباره امام مجتبی «صلح امام حسن(ع)» رهبری است

کماکان جامع‌ترین کتاب درباره امام مجتبی «صلح امام حسن(ع)» رهبری است

دلیل حضور پررنگ جوانان و کودکان در راهپیمایی اربعین چیست؟

دلیل حضور پررنگ جوانان و کودکان در راهپیمایی اربعین چیست؟

اربعین بین‌المللی شد

اربعین بین‌المللی شد

ملعونین چه کسانی هستند؟

ملعونین چه کسانی هستند؟

متقین چه کسانی هستند؟

متقین چه کسانی هستند؟

افتتاح دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس

افتتاح دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس

معرفی کتاب

معرفی کتاب

ناشنیده‌هایی از آخرین ساعات زندگی فرمانده لشکر عاشورا

ناشنیده‌هایی از آخرین ساعات زندگی فرمانده لشکر عاشورا

هر هفته یک کتاب

هر هفته یک کتاب

آزادی قدس و تلاوت در مسجد‌الاقصی آرزوی قاری بزرگ قرآن

آزادی قدس و تلاوت در مسجد‌الاقصی آرزوی قاری بزرگ قرآن

مشکل سکولاریسم با نبوت است/ خداوند در حاشیه زندگی ما قرار دارد

مشکل سکولاریسم با نبوت است/ خداوند در حاشیه زندگی ما قرار دارد

حجت‌الاسلام کلانتری:معرفی اندیشه‌های امام (ره) به جوانان از واجبات است

حجت‌الاسلام کلانتری:معرفی اندیشه‌های امام (ره) به جوانان از واجبات است

کجای زندگی ما الگوگیری از زندگی پیامبر ماست؟

کجای زندگی ما الگوگیری از زندگی پیامبر ماست؟

زندگی با دست‌های بسته سخت است!

زندگی با دست‌های بسته سخت است!

5 کلید طلایی در زندگی پیامبر (ص)

5 کلید طلایی در زندگی پیامبر (ص)

کماکان جامع‌ترین کتاب درباره امام مجتبی «صلح امام حسن(ع)» رهبری است

کماکان جامع‌ترین کتاب درباره امام مجتبی «صلح امام حسن(ع)» رهبری است

دلیل حضور پررنگ جوانان و کودکان در راهپیمایی اربعین چیست؟

دلیل حضور پررنگ جوانان و کودکان در راهپیمایی اربعین چیست؟

هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس

نظر پیامبر اعظم (ص) درباره علت مهربانی ایرانیان

نظر پیامبر اعظم (ص) درباره علت مهربانی ایرانیان

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازديد كننده اين صفحه: 3329
 بازديد كننده امروز: 1192
 كل بازديد كنندگان: 11592461
 زمان بارگزاري: 0.79 ثانيه

ويژه نامه ها دانلود بسته هاي عكس هاي مذهبي نشريه ديواري چشم به راه منجي(عج) پخش زنده بيانات مقام معظم رهبري

« تمامی حقوق این سـایت متعلـق به نهـاد نمایندگـی مقــام معظــم رهبــری در دانشگاه آزاد اســلامی واحــد شهــر ری می باشد »
نشاني : شهرری، اتوبان خلیج فارس، نرسیده به پل هوایی مرقد مطهر حضرت امام (ره)، مجتمع دانشگاهی یادگار امام (ره)
صندوق پستی: 144- 18155       تلفکس: 55229348 و 55229303          E-MAIL : nahadrey@gmail.com